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dc.creatorOliveira, Gabrielly Wylmeissa de Sousa
dc.date.accessioned2018-04-03T17:20:26Z
dc.date.available2018-04-03T17:20:26Z
dc.date.issued2017-12-21
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Gabrielly Wylmeissa de Sousa Orientação estratégica de marketing social para organizações do terceiro setor: o caso da ADEFERN. 2017 76f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnólogo em Comércio)- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.pt_BR
dc.identifier.urihttp://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1474
dc.description.abstractIn recent years nonprofits have gained prominence on the social stage due to emerging social issues often neglected by the government. In this context, the importance of maintaining the performance of these entities arises, since they are responsible for the necessary contribution to socially and economically disadvantaged people. The lack of strategic orientation of the managers tends to disrupt the efficient performance in the philanthropic market, being able to assume a risk position and be forced to suspend its services to the collective benefit. Thus, the main objective of this work was to propose management and social marketing strategies for ADEFERN, with a view to contributing to the achievement of its social and financial objectives. It is a qualitative research of descriptive exploratory nature, making use of the case study method. The strategic management of social marketing is understood as a preponderant factor of success, which is seen as a competitive differential that aims to favor the organization and its image before its stakeholders. The results show that there are serious management failures that make effective social marketing work impossible, and therefore suggestions for intervention are proposed, which promise to remedy these adversities in the long term. To that end, some quality tools were used to identify the existing problems in the organization, prioritize them and treat them for organizational effectiveness, so the tools used were: GUT Matrix, Ishikawa Diagram, Pareto Graph and the 5w2h action plan. Thus, it is concluded that in the organization studied, social marketing and strategic management are still not well understood as an essential factor in the enhancement of ADEFERN's social image and, for this reason, the great challenge is to incorporate the idea of continuous improvement in its organizational processes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Nortept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrganizações sem fins lucrativospt_BR
dc.subjectMarketing socialpt_BR
dc.subjectDiferencial competitivopt_BR
dc.subjectGestão estratégicapt_BR
dc.subjectFerramentas da qualidadept_BR
dc.titleOrientação estratégica de marketing social para organizações do terceiro setor: o caso da ADEFERNpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8567527897785514pt_BR
dc.contributor.advisor1Silvino, Marilson Donizetti
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8114048052071270pt_BR
dc.contributor.referee1Silvino, Marilson Donizetti
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8114048052071270pt_BR
dc.contributor.referee2Brito, Francisco Iranylson Gomes de
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3522445889854616pt_BR
dc.contributor.referee3Rocha, Fabricia Abrantes Figueiredo da
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/1043249866467134pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentNatal - Zona Nortept_BR
dc.publisher.initialsIFRNpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASpt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos as organizações sem fins lucrativos têm ganhado notabilidade no palco social, devido questões sociais emergentes negligenciadas, muitas vezes, pelo poder público. Nesse contexto, surge a importância de manter a atuação dessas entidades, uma vez que são elas as responsáveis pelo aporte necessário a pessoas desfavorecidas social e economicamente. A falta de orientação estratégica dos gestores tende a atrapalhar o desempenho eficiente no mercado filantrópico, podendo a mesma assumir uma posição de risco e ser obrigada a suspender seus serviços em benefício coletivo. Dessa forma, o presente trabalho teve como principal objetivo propor estratégias de gestão e marketing social para a organização ADEFERN, com vistas a contribuir para a concretização dos seus objetivos sociais e financeiros. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório descritivo, fazendo uso do método estudo de caso. O marketing social é compreendido como fator estratégico de sucesso, o qual é visto como diferencial competitivo que objetiva favorecer a organização e sua imagem perante seus stakeholders. Os resultados evidenciam que há sérias falhas de gestão que impossibilitam um trabalho de marketing social efetivo, por este motivo propõe-se sugestões de intervenção, as quais prometem sanar essas adversidades em longo prazo. Desta forma, conclui-se que na organização estudada o marketing social e a gestão estratégica ainda não são bem compreendidos como fator essencial na potencialização da imagem social da ADEFERN.pt_BR


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