Itens para a visualização no momento 221-240 of 255

  • Políticas de formação inicial de professores com vistas à educação profissional : um estudo sobre as licenciaturas e o PIBID oferecidos pelo IFRN-CNAT 

    Medeiros, Dayvyd Lavaniery Marques de; http://lattes.cnpq.br/6522332923719790 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-06-20)
    Federal Institutes of Education, Science, and Technology were created in 2008, from the decree-law 11,292, which are specialized in offering vocational and technological education, and are considered as higher, basic and ...
  • O currículo da Licenciatura em Espanhol - do CEFET-RN ao IFRN: (Des)nexos com a educação profissional 

    Lustosa, Wigna Eriony; http://lattes.cnpq.br/1942887767866490 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-04-18)
    RESUMEN Ese estudio está centrado en discutir el currículo de la Licenciatura en Español de una institución de Educación Profesional. Como objetivo general se busca comprender los nexos o desnexos entre los PPP (1999, ...
  • Ensino médio integrado à educação profissional: a implementação do Programa Brasil Profissionalizado em Mossoró/RN 

    Silva, Francisca Natália; http://lattes.cnpq.br/8797788504989445 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-06-24)
    This work has the objective of analyzing the implementation of the program called Professionalized Brazil, in Mossoro/RN, as a public policy of articulation between Secondary School and professional education in two state ...
  • A produção do conhecimento sobre Educação Profissional no Portal de Periódicos da Capes: a configuração do campo científico 

    Cavalcanti, Vanessa Oliveira de Macêdo; http://orcid.org/0000-0001-6976-8470; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4080886T8 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-04-14)
    This article takes part in the Postgraduate studies in Professional Education Program of the Federal Institute of Education Science and Technology of Rio Grande do Norte and aims to comprehend the historical setting of ...
  • Modelo de coariância bayesiana para seleção de portfólios de investimentos 

    Lima, Melquiades Pereira; http://lattes.cnpq.br/9184398019066167 (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroPrograma de Pós Graduação em Engenharia de ProduçãoOutroUFRN, 2011-12-12)
    The portfolio theory is a field of study devoted to investigate the decisionmaking by investors of resources. The purpose of this process is to reduce risk through diversification and thus guarantee a return. Nevertheless, ...
  • Desempenho de analistas sell-side no mercado de ações brasileiro 

    Lima, Melquiades Pereira; 1646302; http://lattes.cnpq.br/9184398019066167 (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroPrograma de Pós Graduação em AdministraçãoOutroUFRN, 2014-12-12)
    The purpose of this study was to analyze the behavior of Sell-Side analysts and analysts propose a classification, considering the performance of the price forecasts and recommendations (sell-hold-buy) in the Brazilian ...
  • Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: um estudo exploratório das políticas educacionais de 1990 a 2010 

    Lima, Érika Roberta; http://lattes.cnpq.br/0517462143965823 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-09-02)
    Esta investigación es un estudio exploratorio que discute las políticas para la Enseñanza Mediana y para la Educación Profesional en Brasil. Tiene como objetivo desvelar las rupturas y continuidades presentes en esas ...
  • Proposta de um modelo didático para estudar as fases da lua e os eclipses 

    Barbosa, Jaelson; http://lattes.cnpq.br/5446014599570564 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-03-23)
    In the study of the moon phases and eclipses there are research papers showing the existence of conceptual errors in the cognitive structure of high school students, as well as among teachers, taking them to alternative ...
  • Quando engenheiros tornam-se professores: trajetórias formativas de docentes do curso de Engenharia Elétrica (IFPB/João Pessoa) 

    Silva, Silvia Helena dos SAntos Costa; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4394590J9 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-07-16)
    The creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs) in 2008 and its expansion, resulted in the hiring of a large quantity of graduates with degrees in Engineering, among others, to teach in ...
  • Desenvolvimento de bloco de vedação com barita na composição de partida para blindagem de radiação X 

    Gondim, Priscylla (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralUFRN, 2009-08-21)
    This work main objective is to study the use of bricks in barium X-rays rooms in order to contribute to the optimization of shielding rooms diagnosis. The work was based on experimental measurements of X-ray attenuation ...
  • Trajetórias acadêmica e profissional de professores licenciados do campus Parnamirim (IFRN): saberes e práticas docentes no ensino médio integrado 

    Rodrigues, Iaponira da Silva; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422874A5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilParnamirimMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-03-27)
    This research aims at analyzing the academic and professional trajectories of teachers in high school integrated course - Mechatronics Technician at Campus Parnamirim Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ...
  • O currículo do Curso de Comércio - PROEJA do IFRN Campus Natal-Zona Norte: identificando avanços, analisando dificuldades 

    Andrade, Maria Adilina Freire Jerônimo de; http://lattes.cnpq.br/1754953938247812 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-03-16)
    The object of study of the present work is the curriculum of the course of Trade, PROEJA1 system, held in Natal Zona Norte campus. It is intended to do so by investigating the prescribed and concluded curriculum to this ...
  • Práticas pedagógicas significativas no curso de edificações Proeja do IF Sertão-PE campus Petrolina 

    Silva, Luzinete Moreira da; http://lattes.cnpq.br/6011604312684514 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-08-04)
    This work is the result of a study on the significant pedagogical practices in Technical Course of Building Proeja at IF SERTÃO – PE, Campus Petrolina. Opportunity in which pedagogical practice is conceptualized as any ...
  • Revelações e contradições entre concepção e gestão do currículo em um curso técnico no IFRN, na modalidade de Educação de Jovens e Adultos 

    Martins, Francy; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139899H9 (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroUFRN, 2014-07-30)
    This dissertation reports the results of a research which has aimed to analyze the senses attributed to the curriculum by the students of the Technical Course of Computation Maintenance and ...
  • Álgebras de Koszul e resoluções projetivas 

    Medeiros, Francisco Batista de; http://lattes.cnpq.br/1401393432387705 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroPrograma de Pós-Graduação em Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São PauloOutroIFRN, 2009-02-26)
    In this work we study some features of Koszul algebras as, for example, the way that they are related with their Yoneda algebras. We describe the Yoneda algebra of a monomial algebra and as an application we construct a ...
  • Dimensão global forte e complexidade na categoria derivada 

    Medeiros, Francisco Batista de; orcid.org/0000-0003-2510-8483; http://lattes.cnpq.br/1401393432387705 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2014-11-28)
    We introduce in this thesis a definition of complexity in the derived category of bounded above complexes of modules over a finite dimensional k-algebra. One of our result shows a relationship between the complexity of ...
  • Racionalidades e ambiguidades da organização Instituto Federal: o caso do Rio Grande do Norte. 

    Fernandes, Francisco das Chagas de Mariz; Fernandes, Francisco C. M.; http://lattes.cnpq.br/7484296235287164 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NortePortugalNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2016-02-29)
    This thesis approaches and enhances the understanding of the dynamics of the administration of the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) as part of the Brazilian education system, in the light of the theory of ...
  • Construção de um experimento para o ensino de microgravidade com uso de vídeos 

    Sousa, Roney; http://lattes.cnpq.br/6303974202811886 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2015-12-21)
    In teaching physical and natural sciences, there are several studies that indicate the strong presence of spontaneous concepts in cognitive structure of high school students and even among teachers that level of basic ...
  • O Programa TEC NEP e sua implementação na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnólogica: ressonâncias acadêmicas, limites e desafios 

    Cunha, Ana Lidia; http://lattes.cnpq.br/0405655067317649 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-12-17)
  • Possibilidades de enfoque CTS para o ensino superior de Química: proposta de uma abordagem para ácidos e bases 

    Nunes, Albino Oliveira; http://lattes.cnpq.br/7808069169974235 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroPrograma de Pós-Graduação em Química - UFRNOutroIFRN, 2014-07-28)
    Scientific education has been passing by redefinitions, contestations and new contributions from the research on science teaching. One contribution is the idea of science and technology literacy, allowing the citizens ...