Itens para a visualização no momento 1-17 of 17

  • Aprendizagem baseada em problemas: uma adaptação metodológica voltado para circuitos elétricos 

    Medeiros, David de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5551336331086975 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)
    In our daily lives, we are surrounded by various types of electrical circuits in our homes, schools, work, etc., but their identification and understanding is not easy for any citizen. This becomes a problem when it is ...
  • Construção de um experimento para o ensino de microgravidade com uso de vídeos 

    Sousa, Roney; http://lattes.cnpq.br/6303974202811886 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2015-12-21)
    In teaching physical and natural sciences, there are several studies that indicate the strong presence of spontaneous concepts in cognitive structure of high school students and even among teachers that level of basic ...
  • Construção e uso de um aplicativo para smartphones como auxílio ao ensino de física 

    Teixeira, Raoni Thales de Medeiros; http://lattes.cnpq.br/6251196077246008 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2016-04-29)
    Aiming to break down barriers that separate many students of the physics teaching, this work objectives to create an application for mobile devices such as tablets and smartphones with Android operating system. The Physics ...
  • Desenvolvimento de uma plataforma de engrenagens como ferramenta didática para aulas de física. 

    Pereira, Mizael Araújo; http://lattes.cnpq.br/6510535917313539 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20)
    It is common for high school students to have difficulties in Physics due to mathematical rigor and lack of familiarity with their concepts. Despite this, experiences that combine theory and quantitative practice are few ...
  • O ensino de física e o aluno com TDAH: caminhos didáticos e inclusivos 

    Santos, Francisca Elaine dos; http://lattes.cnpq.br/1580360146237707 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-20)
  • O ensino de física na perspectiva inclusiva e o espectro autista: possibilidades didáticas no ensino médio 

    SILVA, GISELE FREITAS DA; http://lattes.cnpq.br/8057720901379886 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-22)
    This work aims to show the need for adapted classes, reinforce the importance of teacher training, reflect on the role of the school and the importance of the physics teacher for the insertion of the autistic student in ...
  • A evolução estelar e seus aspectos físicos: uma abordagem para a educação básica 

    Lima, Joseri Pedro de; http://lattes.cnpq.br/0694964996766438; http://lattes.cnpq.br/0694964996766438 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02)
    The study of stellar evolution is fundamental for the process of compression of our universe, it is the studies on the processes or stages of the life of stars that allow us to make countless discoveries about the cosmos. ...
  • A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física 

    Santos, Wandresson Moura dos; http://lattes.cnpq.br/7545166763658197 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)
    This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ...
  • Física digital interativa: criação e utilização de um livro digital interativo em formato Epub3 no ensino de física 

    Graciano, Marcelo Fernandes; http://lattes.cnpq.br/6289571180736579 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2016-04-29)
    The technologies have become something indispensable to many advances witnessed today in all areas of society. They have been presented as valuable tools when in teaching and learning process. Traditional textbooks still ...
  • Foguete: revisão histórica e impactos na sociedade 

    Silva, Sanderson dos Santos; http://lattes.cnpq.br/8184533208655514 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-30)
    This work presents a historical review about the evolution of rockets, from the primitive rockets used by the Chinese in the beginning of the thirteenth century to the modern rockets built in the last decade, showing the ...
  • A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática 

    Florêncio, Érika de Menezes; http://lattes.cnpq.br/6367050807679903 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)
    In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ...
  • Perspectiva sobre o ensino de cinemática: uma análise do ensino médio estadual de Caicó - RN 

    Silva, Renato Gomes da; http://lattes.cnpq.br/9383201304312155 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-02-16)
    In this thesis, we investigate the teaching of kinematics in high school. Our general objective is to analyze the teaching of kinematics in high school in state schools in the city of Caicó in Rio Grande do Norte. For this, ...
  • Uma proposta de aula expositiva sobre fibra óptica: sua ciência e tecnologia no ensino médio e tecnológico 

    Costa, Jonatha; http://lattes.cnpq.br/9441215733524112 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-02-08)
    Historically, in the common sense, Physics has been restricted to being a specific discipline for memorizing formulas, performing calculations and doing enough to move forward in the school years and in technical and ...
  • Proposta de ensino sobre óptica geométrica: usando quadros táteis para cegos 

    Silva, Camila Francicláudia da; http://lattes.cnpq.br/5947607331473557 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25)
    The teaching proposal is aimed at high school physics teachers who have blind students in their classes. The goal is to propose a didactic sequence that will serve as a basis for the teacher to systematize the contents ...
  • Proposta de unidade didática para o ensino de indução eletromagnética com ênfase no funcionamento da bobina de Tesla 

    Duarte, Luana Camila de Melo; http://lattes.cnpq.br/5071185697739082 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)
    The teaching of Physics is involved in a daily and technological applicability, in a way that presents itself to facilitate the teaching-learning process. In this scenario, the use of experiments associated with the ...
  • O uso da realidade aumentada como ferramenta experimental para o ensino da gravitação universal 

    Chaves, Jonathas; http://lattes.cnpq.br/5397434988401340 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-07-24)
  • A utilização de experimentos de baixo custo para construção dos conceitos de hidrostática 

    Lucena, José Gilmar Medeiros; http://lattes.cnpq.br/6120671297649729 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-30)
    Considering that experimental activities are methods that collaborate in the investigation and development of the student's knowledge construction, research is carried out on the experiment kit for Hydrostatic classes, in ...