Memoria: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 2125
-
Políticas de educação para o trabalho de mulheres e as ações do Programa Mulher e Ciência no Brasil: dos espaços domésticos aos acadêmicos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2021-09-30)ABSTRACT The study is situated in the discussions regarding women and professional education, scientific education, and technology education, considering that scientific training contributes to women's work in areas ... -
O NAPNE e o acesso, permanência e êxito do discente com surdez, emsua formação profissional no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-12-12)This work mapped the actions of the Support Center for People with Specific Needs (NAPNE) for the access, permanence and success of students with deafness at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN). In order ... -
Reflexões em legato: 14 cartas argumentativas sobre ciências, sua produção e usos sociais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-05-30) -
Entre lutas e resistência : uma década de histórias, ciência e produção do conhecimento em Educação Profissional no PPGEP/IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-11-30)This book is inspired by the work of Andery and collaborators (in title) and aims to present initial results of the self-assessment of the first decade of PPGEP/IFRN to the community IFRN academic institution, other ... -
Uma década de histórias: a produção do conhecimento em Educação Profissional do PPGEP/IFRN (2013-2023)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-11-30)This exhibition presents the IFRN academic and scientific community, other teaching, research and extension institutions, as well as society in general (such as public accountability), the results of the SELF-ASSESSMENT ... -
Programação de Sistemas para Internet
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilEducação a DistânciaIFRN, 2022) -
Talentos extraordinários: a história de jovens humildes que chegaram a multinacionais
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilEducação a DistânciaIFRN, 2024) -
De escola de aprendizes artífices aos Institutos Federais: a transformação na educação profissional brasileira
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2020-01-01)This work aims to discuss the evolution of the Brazilian professional education, based on the changes in institutionality of the Federal Network of Professional and Technological Education, since the founding of the ... -
Questões sociocientíficas: um caminho possível para a promoção da alfabetização científica e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2022-01-01)Scientific and technological advances are present throughout the social sphere, offering contributions to society, but also losses. Considering these aspects, it is essential to discuss science and technology in science ... -
Análise da percepção dos estudantes do Ensino Médio sobre a importância da Química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2019-05-01)This work aims to understand the perception about Chemistry and Chemistry learning of integrated high school students, thus, it analyzes the knowledge level of the students of the Construction and Information Systems ... -
Um olhar docente sobre as relações ciência, tecnologia e sociedade/ CTS no ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2021-01-30)The present article aims to understand the views of teachers on various Federal Institutes campi about the Science, Technology and Society (STS) relationships, with the goal to understand the formation of the teacher and ... -
Estado da Arte : apicultura no ensino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróIFRN, 2023-09-01)Updating on alternative teaching methods is important to develop classes that promote more concrete learning, aiming not only to reach a minimum score required by the school, but that the contents can be understood by ... -
Uma proposta para o ensino de hidrostática com ênfase em ciência, tecnologia e sociedade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-05-20)This work proposes an approach to teaching hydrostatics, highlighting the integration between science, technology and society. Initially, the basic concepts of hydrostatics are presented and the importance of its teaching ... -
Oficinas pedagógicas sobre astronomia como ferramenta de formação continuada para professores da educação básica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-10)The deficiency in the initial training of teachers who teach science in basic education is indicated by research as an issue to be overcome in the teaching of astronomy. This monograph deals with the continuing education ... -
Salto com vara e conservação de energia mecânica: uma análise das questões de física em vestibulares
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-04-18)This study aims to analyze the issues of entrance exams and ENEM, focusing on understanding the different types of energy involved in pole vaulting, especially the conservation of mechanical energy. The research focused ... -
Física e Educação Inclusiva: um relato de experiência de estratégias para a inclusão de um estudante com TEA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-03-26)The education has undergone many changes over the years. However, we know that inclusive education is still greatly neglected and classroom adaptations are still challenging. Therefore, when speaking of inclusive education, ... -
Análise do ensino médio com base em índices e indicadores: o que mostram os números em Caicó/RN?
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-11-16)- -
Um estudo sobre a percepção de alunos do ensino médio acerca do trabalho do cientista
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2023-12-18)ABSTRACT This article investigates high school students' perception of scientific work, with a specific focus on a school in the interior of Rio Grande do Norte. To contextualize this analysis, the research is based on ... -
A integração da história e filosofia da ciência no ensino de física: uma análise por meio da revisão sistemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2024-01-12)In this article, we conducted a systematic review carried out on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), with the aim of analyzing the methods and teaching ... -
Percepção ambiental e qualidade da água na rede de distribuição : um estudo de caso sobre Nísia Floresta-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2023-10-27)Universal and equitable access to drinking water represents a major challenge for humanity, as it is directly linked to the quality of life and health of the population. With the aim of evaluating the population's ...