| dc.creator | Lopes, José Domingos da Silva | |
| dc.date.accessioned | 2025-07-21T17:34:08Z | |
| dc.date.available | 2025-03-07 | |
| dc.date.available | 2025-07-21T17:34:08Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-07 | |
| dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2968 | |
| dc.description.abstract | Since 1988, the Brazilian Federal Constitution provides for school management to be carried out in a democratic way, that is, with the participation of the entire school community in making pedagogical, administrative, and financial decisions. In this sense, this study aims to identify, if it is democratic, the management of the Guiomar
de Vasconcelos State School, located in the municipality of Canguaretama/RN. The methodology is qualitative in nature, and we use as data collection techniques: observation, questionnaires, and semi-structured interviews. The results showed that the management of the school seeks to be democratic, followed a political pedagogical project, built collectively, has participatory councils, and carries out, in the community, administrative, financial, and pedagogical decisions. However, according to some contradictions observed, we consider that the school management model needs improvement in its execution. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | Escola pública | pt_BR |
| dc.subject | Gestão escolar | pt_BR |
| dc.subject | Escola do campo | pt_BR |
| dc.title | Gestão escolar : estudo de caso na Escola Estadual Guiomar de Vasconcelos | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.creator.Lattes | - | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | -, - | |
| dc.contributor.advisor1Lattes | - | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Canguaretama | pt_BR |
| dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
| dc.description.resumo | Desde 1988 a Constituição Federal Brasileira prever que as gestões escolares sejam realizadas de forma democrática, ou seja, com a participação de toda a comunidade escolar na tomada de decisões pedagógicas, administrativas e financeiras. Nesse sentido, este estudo objetiva identificar, em que medida ela é democrática, a gestão da escola Estadual Guiomar de Vasconcelos, localizada no município de Canguaretama/RN. A metodologia é de natureza qualitativa e utilizamos como técnicas de recolha de dados: observação, questionários e entrevistas semiestruturadas. Os resultados evidenciaram que a gestão da escola busca ser democrática, segue um projeto político pedagógico, construído coletivamente, possui conselhos participativos e realiza, comunitariamente, as decisões administrativas, financeiras e pedagógicas. Porém, conforme algumas contradições observadas, consideramos que o modelo de gestão da escola necessita de aperfeiçoamento em sua execução. | pt_BR |