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dc.creatorSilva, Valdenildo Pedro
dc.date.accessioned2015-12-12T13:40:22Z
dc.date.available2015-12-07
dc.date.available2015-12-12T13:40:22Z
dc.date.issued2007-03-31
dc.identifier.issn2179-0892pt_BR
dc.identifier.urihttp://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/401
dc.description.abstractIn the contemporary world, or, more precisely, in this age of instantaneous and simultaneous information, the geographic reasoning has been detached and, simultaneously, modified by means of a new social and technological aspects. The present study was carried out with nineteen teachers of some geography teachers-formation courses, in public and private institutions, of various regions of Brazil. These teachers have worked with new technologies and/or researched and produced studies about their use in geography education. Therefore, we pursue the study searching for the answer of the following question: new technologies and spatial reasoning: are they related? The current technologies, as information vehicles, don´t have the purpose of developing the idea of “knowing and thinking the space” or to realize the “spatial reasoning”, but even without this purpose, people learn geography and think with the presence of these technologies. The geography education contributed to the formation of diverse people by means of the development of the spatial reasoning carried through two different scales, of the local to global place, showing joints between the diverse levels of abstraction, from the space of the work to its insertion in a society that has been very fast internationalized. KEY WORDS: Spatial Reasoning; New Technologies; Geography Education.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherInsitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Nortept_BR
dc.relation.ispartofGeousp, espaço e tempopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRaciocínio Espacial; Novas Tecnologias; Ensino de Geografiapt_BR
dc.titleO raciocínio espacial na era das tecnologias informacionaispt_BR
dc.title.alternativeThe spatial thinking in the age of information technologiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentNatal - Centralpt_BR
dc.publisher.initialsIFRNpt_BR
dc.subject.cnpqCiências Humanaspt_BR
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue22pt_BR
dc.citation.spage31pt_BR
dc.citation.epage38pt_BR
dc.description.resumoNo mundo contemporâneo, ou, mais precisamente, nesta era da informação instantânea e simultânea, o raciocínio geográfico tem se destacado e, simultaneamente, se alterado por meio de novos aspectos sociais e tecnológicos. O presente estudo foi realizado com dezenove docentes atuantes em vários cursos de formação de professor de geografia de instituições públicas e privadas de diversas regiões do Brasil. Esses docentes têm utilizado as novas tecnologias e/ou pesquisado e produzido trabalhos a respeito delas no ensino de geografia. Diante disso, perseguimos o estudo na busca de se responder a seguinte indagação: novas tecnologias e raciocínio espacial: mas o que isso tem a ver? As tecnologias atuais, como veículos de informações, não têm a finalidade de desenvolver o “saber pensar o espaço” ou de realizar o “raciocínio espacial”, mas mesmo sem essa finalidade as pessoas aprendem geografia, pensam com a mediação dessas tecnologias. O ensino de geografia contribuiu para a formação de diversas pessoas por meio do desenvolvimento do raciocínio espacial realizado em duas diferentes escalas, do local ao global, mostrando articulações entre os diversos níveis de abstração, desde o espaço do trabalho até sua inserção em uma sociedade que se internacionaliza de maneira acelerada.pt_BR


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