| dc.creator | Brito, Taís Tatiana Dantas de | |
| dc.date.accessioned | 2025-04-29T11:12:38Z | |
| dc.date.available | 2025-03-25 | |
| dc.date.available | 2025-04-29T11:12:38Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-25 | |
| dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2863 | |
| dc.description.abstract | This study analyzed Science textbooks for the early years of Elementary Education used in the municipality of Caicó, RN, from an interdisciplinary perspective, based on the guidelines of the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) and the National Curriculum Parameters (PCNs). It is a documentary research project that investigated how Science content is organized and whether there is integration among different areas of knowledge, drawing on authors such as Trindade (2008) and Japiassu (1976). Textbooks from 1st to 5th grade were examined, focusing on chapter structure, interdisciplinary sections, and the connections among Biology, Chemistry, and Physics. The results indicate that interdisciplinarity is addressed superficially, often limited to the mere juxtaposition of content, without fostering meaningful integration of knowledge. Furthermore, interdisciplinarity is frequently confused with multidisciplinarity, in which disciplines coexist without establishing effective relationships. The study concludes that, in order to overcome fragmented approaches, it is essential to revise textbooks and invest in teacher training to promote more effective interdisciplinary practices. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.subject | interdisciplinaridade | pt_BR |
| dc.subject | livros didáticos | pt_BR |
| dc.subject | ensino de Ciências | pt_BR |
| dc.subject | interdiciplinatity | pt_BR |
| dc.subject | textbooks | pt_BR |
| dc.subject | Science education | pt_BR |
| dc.title | A interdisciplinaridade nos livros didáticos de ciências de ciências do PNLD para o ensino fundamental | pt_BR |
| dc.title.alternative | INTERDISCIPLINARITY IN SCIENCE TEXTBOOKS FROM THE PNLD FOR ELEMENTARY EDUCATION | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6683838080512538 | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Reis, Larissa Fernanda Santos Oliveira dos | |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0245065934432663 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Reis, Larissa Fernanda Santos Oliveira dos | |
| dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0245065934432663 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Almeida, Luciane Soares | |
| dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7504456676734914 | pt_BR |
| dc.contributor.referee3 | Oliveira, Ruth Medeiros de | |
| dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/4508561717049553 | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.department | Caicó | pt_BR |
| dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
| dc.description.resumo | Este trabalho analisou os livros didáticos de Ciências do Ensino Fundamental – Anos Iniciais, utilizados no município de Caicó - RN, sob uma perspectiva interdisciplinar, com base nas diretrizes da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Trata-se de uma pesquisa documental que investigou a organização dos conteúdos de Ciências e a existência de integração entre as áreas do conhecimento, fundamentando-se em autores como Trindade (2008) e Japiassu (1976). Foram examinados livros do 1º ao 5º ano, considerando a estrutura dos capítulos, as seções interdisciplinares e a articulação entre Biologia, Química e Física. Os resultados indicam que a interdisciplinaridade é abordada de maneira superficial, restringindo-se à justaposição de conteúdos, sem promover uma integração significativa entre os saberes. Além disso, constatou-se que a interdisciplinaridade é frequentemente confundida com a pluridisciplinaridade, na qual as disciplinas coexistem sem estabelecer relações efetivas. Conclui-se que, para superar abordagens fragmentadas, é essencial revisar os livros didáticos e investir na formação docente, de modo a favorecer uma interdisciplinaridade mais efetiva. | pt_BR |