dc.creator | Lima, Paulo Luiz Silva de | |
dc.date.accessioned | 2023-05-26T15:10:50Z | |
dc.date.available | 2023-05-12 | |
dc.date.available | 2023-05-26T15:10:50Z | |
dc.date.issued | 2023-05-12 | |
dc.identifier.citation | This research sought to reflect on the teaching of indigenous culture in the curriculum of
the EJA modality and had as empirical field "the teaching of indigenous culture in the
curriculum of the EJA in the municipal school Alberto Torres Galvão", located in the
Landfill site, municipality of Goianinha - RN. To think about the process of teaching and
learning students in relation to indigenous culture, a remarkable part of our formation as
a people and as a society. The researched school is not inserted in an indigenous village,
however it is important a qualified approach on the subject so that it can be discussed in
the school space, contributing to the protection and dissemination of indigenous culture
and cultural formation of the Brazilian people, problematizing indigenous school
education, as well as the concept of decoloniality thus becoming, instrument to fight for
the implementation of Law No. 11,645 (March 2008), establishes the mandatory study of
indigenous and Afro-Brazilian history and culture in elementary and high school
establishments. Therefore, this research aimed to understand the teaching of indigenous
culture in the curriculum of the EJA modality, thinking of the curriculum as a fundamental
tool in the teaching and learning process for the construction of citizenship and
enlargement of democracy, filling educational gaps that contemplate and respect the
diversity and cultural plurality of the country. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2371 | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | EJA | pt_BR |
dc.subject | Cultura Indígena | pt_BR |
dc.subject | Decolonialidade | pt_BR |
dc.subject | Currículo | pt_BR |
dc.title | Descolonizar o currículo : reflexões sobre o ensino da cultura indígena entre Jovens e Adultos da Escola Municipal Alberto Torres Galvão (Sítio Aterro – Goianinha/RN) | pt_BR |
dc.type | Outro | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Canguaretama | pt_BR |
dc.publisher.initials | IFRN | pt_BR |
dc.description.resumo | Essa pesquisa buscou refletir sobre o ensino da cultura indígena no currículo da
modalidade EJA e teve como campo empírico “o ensino da cultura indígena no currículo
do EJA na escola municipal Alberto Torres Galvão”, localizada no sítio Aterro, município
de Goianinha – RN. Para pensar o processo de ensino e aprendizagem dos discentes com
relação a cultura indígena, parte marcante da nossa formação como povo e como
sociedade. A escola pesquisada não está inserida em uma aldeia indígena, no entanto, é
importante uma abordagem qualificada sobre o tema para que o mesmo possa ser
discutido no espaço escolar, contribuindo com a proteção e difusão da cultura indígena e
da formação cultural do povo brasileiro, problematizando a educação escolar indígena,
bem como o conceito de descolonialidade se tornando assim, instrumento de luta pela
efetivação da lei nº 11.645 (março de 2008), que estabelece a obrigatoriedade do estudo
da história e cultura indígena e afro-brasileira nos estabelecimentos de ensino
fundamental e médio. Logo, esta pesquisa teve como objetivo principal compreender o
ensino da cultura indígena no currículo da modalidade EJA, pensando o currículo como
uma ferramenta fundamental no processo de ensino e aprendizagem para a construção da
cidadania e alargamento da democracia, suprindo lacunas educacionais que contemplem
e respeitem a diversidade e a pluralidade cultural do país. | pt_BR |