Defendidos no IFRN: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 886
-
Qualidade de serviço educacional no ensino remoto emergencial: uma análise no curso de Marketing do IFRN à luz do modelo SERVQUAL
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2021)The general objective of the research is to analyze the quality level of emergency remote education (ERE) in the view of students in the marketing technology higher education course at the IFRN campus Natal - Zona Norte. ... -
Plano de comunicação: empresa Edileuza doces finos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2021)The present study consists of proposing a communication plan for the company Edileuza Doces Finos, a candy store in the north of Natal/RN, aiming to attract, conquer and retain more customers. For this, the current situation ... -
Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma sequência didática para o 5º ano do ensino fundamental
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-21)Este artículo discute la importancia de la enseñanza de Ciencias en los primeros años de la Educación Primaria desde un enfoque interdisciplinario, destacando la necesidad de estrategias pedagógicas que integren diferentes ... -
A jornada dupla no cotidiano acadêmico: vivências dos estudantes do Curso de Licenciatura em Física no IFRN Campus Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2025-02-19)This study analyzes the impact of formal employment on the academic performance and well-being of Physics undergraduate students at IFRN, Caicó Campus. Using a mixed-methods approach, the research involved 31 students who ... -
DESENVOLVIMENTO DE UM SISTEMA WEB PARA GERENCIAMENTO DE REFEIÇÕES EM ORGANIZAÇÕES MILITARES
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNova CruzIFRN, 2024-12-18) -
UNICAT Medicamentos: Uma Nova Proposta de Apoio à Unidade Central de Agentes Terapêuticos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNova CruzIFRN, 2025-02-04)The Central Unit of Therapeutic Agents (UNICAT) faces significant challenges in medication distribution due to the high volume of services and limitations of existing systems. These difficulties were exacerbated during the ... -
O uso da música como recurso didático no ensino do espanhol para o desenvolvimento das habilidades orais dos alunos no Ensino Médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2025-02-27) -
Análise de requisitos para soluções tecnológicas na redução da evasão escolar: uma perspectiva baseada na Equipe Técnica Pedagógica (ETEP)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2024-01-05)School dropout is a challenge that negatively impacts the educational system, resulting in academic and social consequences harmful to students and society as a whole. In the field of Information Technology (IT), where the ... -
Relatório de prática profissional efetiva como estagiária na Secretaria de Cultura pela Prefeitura Municipal de Arez/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-12-30) -
O ensino interdisciplinar das ciências humanas nas escolas do campo : desafios e possibilidades
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-12-30)This study is the result of observations and investigations made through experiences at Elza Bezerril Ribeiro Municipal School, located in Piquiri District, Canguaretama, Rio Grande do Norte. The school, although located ... -
Discentes do campo em tempos de pandemia : um estudo de caso na Escola Municipal Jessé Freire – Pedro Velho/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-04-28)With the health crisis of the new coronavirus, several transformations were circumvented in the most different areas of society, and in education, a change in the way of teaching was established. In view of the contingent ... -
Educação no campo para jovens e adultos : evasão na escola municipal indígena João Lino da Silva, Catu Canguaretama/ RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-08-02)The objective of the research was to identify the factors that lead rural youth and adults to abandon the EJA classroom at the João Lino da Silva Indigenous Municipal School, in the Catu Indigenous Community, Canguaretama/RN, ... -
Sexualidade e trajetória escolar : percepção dos professores da Escola Estadual João Tibúrcio sobre identidade de gênero dos estudantes
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-05-20)The main objective of this article is to analyze how teachers perceive and approach themes about gender identity and sexuality in the classroom at the João Tibúrcio State School (EEJT), located in the municipality of ... -
A etnobotânica como proposta educativa para as relações étnico-raciais no contexto educacional do campo
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-03-04) -
Educação e trabalho na comunidade do Outeiro : uma análise à luz das trajetórias dos educadores da Escola Municipal Dr. José Targino
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-06-02)This research analyzes the relationship between education and work in the community of Fazenda outeiro in the light of the trajectories of the uprooting process of rural subjects who return as educators at the Dr. José ... -
Práticas pedagógicas e relações étnicos-raciais – desafios e possibilidades de uma educação afrocentrada
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-04-04)The Common National Curriculum Base for elementary school – early years –, with regard to the guidelines for the Human Sciences, recommends learning and improving skills starting in kindergarten through high school. They ... -
“Eu guardo tudo para mim" : reflexões sobre experiências de sofrimento de homens estudantes campesinos do ensino médio integrado
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-10-06) -
Trabalho doméstico : um estudo sobre a vida escolar de empregadas domésticas da cidade de Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-11-20) -
Análise dos problemas matemáticos de um livro didático do 9º ano numa perspectiva da educação do campo e da etnomatemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-31)The work aims to make an analysis from the perspective of Rural Education and Ethnomathematics, of the mathematical problems present in a 9th grade textbook, adopted by the Carlos Gomes State School. In this analysis, we ... -
Reflexões à respeito da educação do campo no contexto da feira livre de Canguaretama/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)The following article seeks to expose the main aspects related to the Degree in Rural Education offered at the IFRN campus Canguaretama together with Education in non-school spaces, exemplifying the concept of man as an ...