Navegação Defendidos no IFRN por autor "-"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 25
-
Uma abordagem etnomatemática da profissão de trancista e sua contribuição para o ensino da matemática na educação do campo
Silva, Ana Claudia Antônio da; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-02-06)The article aims to identify, within an ethnomathematics perspective, the mathematical knowledge present in the practice of braiding hair and its potential in contributing to the teaching of mathematics at school. In order ... -
Análise dos problemas matemáticos de um livro didático do 9º ano numa perspectiva da educação do campo e da etnomatemática
Silva, Ednaldo Severino; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-31)The work aims to make an analysis from the perspective of Rural Education and Ethnomathematics, of the mathematical problems present in a 9th grade textbook, adopted by the Carlos Gomes State School. In this analysis, we ... -
Checkappis: milk point mobile - protótipo de aplicativo móvel para o Programa de Aquisição de Alimentos do Estado do Ceará (PAA - Leite)
Henrique, Carlos Moisés Batista; http://lattes.cnpq.br/7117251443873760 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2020-12-10)The Milk Program is one of the modalities of the Food Acquisition Program (PAA) and targets the nine states of the Northeast and the North region of Minas Gerais. It is aimed at supplying families that live in conditions ... -
Os desafios dos licenciandos em informática do IFRN - Natal Zona Norte na elaboração do trabalho de conclusão de curso
Santos, Gabriela Medeiros dos; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2022-05-30)In the academic environment, several activities are proposed in order to generate new knowledge, one of them is the production of the Course Completion Work (TCC), which allows the student to develop scientific knowledge ... -
Discentes do campo em tempos de pandemia : um estudo de caso na Escola Municipal Jessé Freire – Pedro Velho/RN
Silva, Júlia Carolina Ferreira da; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-04-28)With the health crisis of the new coronavirus, several transformations were circumvented in the most different areas of society, and in education, a change in the way of teaching was established. In view of the contingent ... -
A educação de alunos com deficiência no sistema regular de ensino : um estudo na Escola Municipal Juarez Rabelo - Canguaretama/RN
Conceição, Nicélia Rosa da Silva; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20)Special education is a teaching modality offered preferably in the regular education network for students with disabilities. Aiming to better understand this universe, this article is the result of a qualitative research, ... -
Educação e trabalho na comunidade do Outeiro : uma análise à luz das trajetórias dos educadores da Escola Municipal Dr. José Targino
Rocha, Maria de Fátima da; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-06-02)This research analyzes the relationship between education and work in the community of Fazenda outeiro in the light of the trajectories of the uprooting process of rural subjects who return as educators at the Dr. José ... -
Educação em tempos de covid-19 : ensino, aprendizagem e práticas pedagógicas na Escola do Campo Jarbas Passarinho – Baía Formosa/RN
Bezerra, Maria da Glória de Lima; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-08)This article presents the results of a case study carried out at Escola Municipal Jarbas Passarinho (EMJP), located in Vila Pituba, rural area of the municipality of Baía Formosa/RN. The research was born from the concerns ... -
Educação indígena da comunidade do Sagi - uma educação tradicional do campo
Oliveira, Meyriane Costa de; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-02-01)The present work discusses a perception about the historical and cultural processes of indigenous people who traditionally occupy the space in the countryside. The research subjects mentioned in this work are the ... -
Educação no campo para jovens e adultos : evasão na escola municipal indígena João Lino da Silva, Catu Canguaretama/ RN
Soares, Fernando José; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-08-02)The objective of the research was to identify the factors that lead rural youth and adults to abandon the EJA classroom at the João Lino da Silva Indigenous Municipal School, in the Catu Indigenous Community, Canguaretama/RN, ... -
O ensino interdisciplinar das ciências humanas nas escolas do campo : desafios e possibilidades
Nascimento, Eloiza de Lima; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2019-12-30)This study is the result of observations and investigations made through experiences at Elza Bezerril Ribeiro Municipal School, located in Piquiri District, Canguaretama, Rio Grande do Norte. The school, although located ... -
Escreveaqui : banco de repertórios para redações
Lima, Ayane Vitória Silva; -; Maia, Paulo Ricardo de Lima (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Zona NorteIFRN, 2025-01-15)This work aims to solve the problem regarding the little support that students receive to find new relevant repertoires to use in their essays and expand their knowledge of the world. The directories have the function ... -
A etnobotânica como proposta educativa para as relações étnico-raciais no contexto educacional do campo
Silva, Marta Regina Claudino da; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-03-04) -
Etnomatemática : comparação entre os métodos de comercialização de produtos da feira livre e no supermercado
Pessoa, Breno Felipe; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2024-01-03)The presente study proposes to analyze the knowledge used by the fair in the city of montanhas – rn. The general objective is to analyze the methods/forms used by stallholders and compare them with those in the supermarket. ... -
“Eu guardo tudo para mim" : reflexões sobre experiências de sofrimento de homens estudantes campesinos do ensino médio integrado
Lima, Cícero Fernando de; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2021-10-06) -
Memórias e varzeanidades – analisando aspectos e impactos sociambientais dos corpos d'água no Município de Várzea/RN
Silva, Daniel Eloi da; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)Water, in addition to being a natural asset, is essential for survival on earth, so water bodies stand out as a medium susceptible to physical, social and economic progress, where human beings perform relationships and ... -
A neuropsicopedagogia mediando as metodologias na aprendizagem de jovens e adultos - EJA
Oliveira, Maria Djanice de Almeida; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-05-31)Il presente studio ha sviluppato il tema "NEUROPSYCHOPEDAGOGY MEDIATING METHODOLOGIES IN LEARNING YOUNG AND ADULTS - EJA", sottolineando l'insegnamento dell'EJA e le sue sfide metodologiche, ha come obiettivo generale ... -
Percepções sobre a escola : uma pesquisa amostral com moradores de Barra do Cunhaú – Canguaretama/RN
Oliveira, Elisson Souza de; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-12-20) -
Práticas pedagógicas e relações étnicos-raciais – desafios e possibilidades de uma educação afrocentrada
Silva, Maria Adelaide do Nascimento; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2023-04-04)The Common National Curriculum Base for elementary school – early years –, with regard to the guidelines for the Human Sciences, recommends learning and improving skills starting in kindergarten through high school. They ... -
Reflexões à respeito da educação do campo no contexto da feira livre de Canguaretama/RN
Melo, Anne Caroline Lindolfo de; - (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCanguaretamaIFRN, 2022-08-01)The following article seeks to expose the main aspects related to the Degree in Rural Education offered at the IFRN campus Canguaretama together with Education in non-school spaces, exemplifying the concept of man as an ...