Trabalhos acadêmicos e técnicos
Navegar por
Subcomunidades nesta comunidade
Coleções nesta comunidade
Submissões recentes
-
As contribuições da experimentação investigativa no ensino de soluções químicas: uma análise da aprendizagem dos alunos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-03-06)The present work is a didactic sequence developed during the residency period of the Pedagogical Residency Program (PRP), the program aims to promote the professional development of the graduate, in research activities ... -
Integrando metodologia ativa e documentários como fonte de divulgação cientifica: uma mediação na disciplina de química para promover uma aprendizagem mais significativa
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-01-10)Teachers with a background in Chemistry have been adopting new approaches in classes to change the students' perception of the discipline, due to the fact that they consider it difficult due to the abstraction of the ... -
A gamificação como recurso de aprendizagem ativa dos conteúdos de cinética química e equilíbrio químico com uma turma do 2º ano do curso técnico de nível médio integrado em alimentos do IFRN - campus Pau dos Ferros
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-12-21)The teaching process today is marked by changes fostered by constant technological advancement rooted in the social context, as a result of these changes are potentiated among young people because they are involved in ... -
A destilação do fermentado alcoólico de fruta a partir do jambo-vermelho (syzygium malaccense): uma análise físicoquímica e sensorial
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-01-10)The red jambo is an exotic tropical fruit with underexploited commercial potential and a high level of waste during the harvest. Therefore, the objective of this work was to analyze the use of red jambo juice (syzygium ... -
The implementation of Electronic Spreadsheets in the initial formation of the Chemistry Teacher: Perspectives and difficulties
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-07-21)The Electronic Spreadsheet is a powerful digital spreadsheet that has several tools for the treatment, analysis, simulation and sharing of data. All this functionality makes it an excellent resource to use in the classroom. ... -
Comportamento forrageiro das abelhas (Apis mellífera S.) em algaroba na Fazenda Escola do IFRN, Campus Ipanguaçu/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilIpanguaçuIFRN, 2025-06-03)The purpose of this study was to analyze the foraging behavior of Apis mellifera bees in the apiary of the IFRN Campus Ipanguaçu/RN, observing both the frequency and times at which they collect resources such as nectar and ... -
Relatório de prática profissional – estágio supervisionado desenvolvido na Escola Municipal Antônio Leandro de Lima Junior Comunidade de Luzeiro, Zona Rural de Ipanguaçu/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilIpanguaçuIFRN, 2024-08-05)The internship in the agroecology course allows you to put into practice all the knowledge acquired during the course and from there promote the exchange of knowledge in spaces outside the campus, using as a study tool the ... -
Taxa de decomposição de serrapilheira em fragmento de caatinga e sistema de produção agroecológica no Município de Ipanguaçu-RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilIpanguaçuIFRN, 2025-02-19)Nutrient cycling in forest ecosystems, whether cultivated or spontaneous, has been widely studied, with emphasis on the litter layer, which prevents direct exposure of the soil, protecting the microorganisms that are present ... -
Efeito do resíduo foliar da algaroba utilizado como substrato no cultivo da alface
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilIpanguaçuIFRN, 2025-03-11)This study aimed to evaluate the effect of different proportions of leaf residue from the legume and tree algaroba (Prosopis juliflora Sw.) on the composition of the substrate for the growth of lettuce (Lactuca sativa ... -
Produção de uma WEBQUEST para o ensino de química: resíduos sólidos advindos de dispositivos eletrônicos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-03-08)This work highlights the importance of using technologies as a didactic tool for teaching, knowing that they are increasingly present in students' daily lives, making it necessary to innovate practices within the classroom. ... -
Ensino de química por investigação: evidenciando indicadores da alfabetização científica a partir da SEI no ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-06-28)The National Common Curricular Base - BNCC proposes, within the scope of the Natural Sciences area in the elementary and high school stages, the use of investigave activities, in which students can reflect, plan and execute ... -
Chemykin: desenvolvimento de um aplicativo de apoio ao processo de ensino e aprendizagem de química
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-03-08)The present work presents as its center of interest the development of an application, entitled ChemyKin, for teaching Chemistry, structured based on concepts linked to Chemical Kinetics, aiming to build an interactive and ... -
Produtos de limpeza: uma proposta de material didático para o estudo da química na educação de jovens e adultos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2023-06-05)Adult and Youth Education (YAE) aims to ensure access to education for those who couldn't do so at the appropriate age, in accordance with Article 37 of the Law of Guidelines and Bases of Education (LDB) 9.394. Despite ... -
O ensino de matemática na perspectiva do letramento matemático: um estudo sobre o nível IV da EJA da Escola Municipal Professora Emília Ramos, Natal-RN /
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-CentralIFRN, 2025-02-24)This monograph explores mathematics education with a focus on mathematical literacy for Level IV students of Youth and Adult Education (EJA) at Escola Municipal Professora Emília Ramos in Natal/RN. The aim is to analyze ... -
O uso da rotação por estações de aprendizagem no ensino de química em escola pública no Alto Oeste Potiguar
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-01-10)Chemistry is an essential area of knowledge for human development, as it is present in various sectors of society, such as: industry, pharmacology and technology. Even so, the teaching of Chemistry is often considered ... -
Achados e perdidos: uma solução web para itens achados e perdidos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2025-03-10)This paper presents the development of a web system for managing lost and found items at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN), Pau dos Ferros Campus. The system was designed to address inefficiencies in ... -
Desenvolvimento de um aplicativo Offline-First para regularização fundiária
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-12-11)Land regularization is essential to improve the quality of life for citizens and must be an effective public policy. However, the lack of information technology, especially in areas with limited connectivity, hinders the ... -
Sistema para administração da carga horaria dos discentes do NADIC
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-09-25)A Efficient management of time and academic activities in the university environment remains a continuous challenge. Within the context of the NADIC (Center for Data Analysis and Computational Intelligence), managing ... -
Ambiente Digital de coleta e administração de assinaturas coletivas
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilPau dos FerrosIFRN, 2024-09-24)This project presents the development of a digital platform designed for managing collective signatures, focusing on environments that require multiple signatures, such as meetings, collaborative processes, and formal ... -
Monitoramento de ambientes e atuação na iluminação: ambience light
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSão Gonçalo do AmaranteIFRN, 2023-12-20)This project aims to monitor the presence of people in specific environments at the IFRN Campus São Gonçalo do Amarante (SGA) using sensory devices, actuators and microcontrollers. In this sense, a low-cost, flexible and ...