Itens para a visualização no momento 135-154 of 164

  • Quando engenheiros tornam-se professores: trajetórias formativas de docentes do curso de Engenharia Elétrica (IFPB/João Pessoa) 

    Silva, Silvia Helena dos SAntos Costa; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4394590J9 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-07-16)
    The creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs) in 2008 and its expansion, resulted in the hiring of a large quantity of graduates with degrees in Engineering, among others, to teach in ...
  • Reciclagem de resíduos de plástico reforçado com fibras de vidro na indústria de piscinas 

    Barros, Liana (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2019-10-30)
    Recycling of composite materials has been a challenge today considering the choice of the type of recycling employed for this material category, since due to the matrix composition and reinforcement there is a need for ...
  • Recuperação de área degradada com o cultivo da palma forrageira (Opuntia stricta Haw) adubada com biossólido 

    Saraiva, Sylbênia Alves Machado; http://lattes.cnpq.br/5528191753612629 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-09-15)
    The soil degradation scenario is worrisome in Brazil and in the world, due to the improper use of soil, such as: deforestation, monoculture, pasture, use of pesticides and absorption of nutrients by fallow or without mineral ...
  • A Rede e-Tec Brasil e a formação para o trabalho: entre a necessidade e a utopia 

    Diógenes, Maria Helena Bezerra da Cunha Maria Helena Bezerra da Cunha; https://orcid.org/0000-0003-3282-1498; https://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.do;jsessionid=FA45D533D1E58D55A9040BE1FA0A1B72.buscatextual_0 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2022-03-29)
    ABSTRACT The e-Tec Brasil Network is part of the country's educational policy framework in the 21st century, focusing on training for work. In this study, we approach this policy, having as research object its creation ...
  • A representação de tecnologia na educação profissional do IFRN: uma análise das práticas pedagógicas dos professores do ensino médio integrado 

    Brandão, Pollyanna de Araújo Ferreira (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-05-23)
    This research aims to investigate the representation of IFRN teachers in relation to technology by analyzing the reports of pedagogical practices developed in Integrated High School (IHS). The EMI is a teaching model ...
  • Resíduos de construção civil gerados em Mossoró-RN: alternativas para uma gestão sustentável 

    Ferreira Neto, Antonio; http://lattes.cnpq.br/4823794716178948 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2022-02-25)
    Civil construction is an important segment of the Brazilian industry and contributes significantly to the economic development of the country, however, it is one of the sectors that has the highest consumption of natural ...
  • A reunião pedagógica como espaço/tempo de formação continuada de professores do IFRN- Campus Nova Cruz (2014 – 2016). 

    Silva, Rafael; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8318501T5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims at the Pedagogical Weekly Meetings at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), more precisely the ones held at the Campus Nova Cruz. It is one of ...
  • Rios Urbanos: para preservar é preciso conhecer 

    Xavier, Sylvia Kaline do Vale; Freitas, Rômulo Magno Oliveira de; Freitas, Narjara Walessa Nogueira (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-01-31)
  • Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no ensino médio integrado 

    Morais, João Kaio Cavalcante de; http://lattes.cnpq.br/7422440536702479 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-07-24)
    The present study is part of the knowledge production about teachers training for Educação Profissional (EP) (Vocational School) and more specifically for Ensino Médio Integrado (EMI) (Integrated High School). We aim, in ...
  • Segurança alimentar: avaliação do conteúdo de metais pesados presentes nos principais produtos aquícolas produzidos no Rio Grande do Norte 

    Silva, José Custodio da; http://lattes.cnpq.br/4815704792030543 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-08-18)
    Heavy metals are a current theme, because depending on their concentrations, these elements can present toxic properties, when in contact with aquaculture organisms they incorporate by bioconcentration or biomagnification ...
  • Síntese de carbono ativado a partir do uso de resíduo gerado em estação de tratamento de esgotos domésticos 

    Santiago, Marcelo Santos; http://lattes.cnpq.br/3308876143093960 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-08-21)
    Environmental pollution is a phenomenon that arose before the expansion and growth of the world population. Currently, there is a great concern about the pollution of natural resources. This contamination has increased ...
  • Spectrum: desenvolvimento de uma plataforma self-lerning para ensino experimental de física no ensino médio 

    Pereira, Ludnilson Antônio de Jesus; http://lattes.cnpq.br/5714679399807241 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2017-12-15)
    Learning gains in Physics have been reported from the insertion of mobile mobile devices, especially tablet-PCs and smartphones, in conjunction with new teaching proposals. The self-learning, with appropriate pedagogical ...
  • Sustentabilidade corporativa: definição de indicadores para o setor energético e avaliação de distribuidoras de energia elétrica no Brasil 

    Pereira Neto, Fausto; http://lattes.cnpq.br/3565062877450077 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-07-14)
    The theme of sustainable development is recent and has been disseminated in various sectors of the economy, involving the need to adopt sustainable practices through the use of systems of indicators of corporate sustainability ...
  • Sustentabilidade da bacia hidrográfica do rio Pitimbu-RN : proposta de indicadores e índice 

    Oliveira, Vinicius Meressiev Melo de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4338698A3 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2016-10-06)
    This dissertation has the general objective to propose a watershed sustainability index, empirically validating the basin of the river Pitimbu-RN, in 2000 and 2015. For this purpose, defined sustainability indicators and ...
  • A sustentabilidade na hotelaria e o turismo no município de Tibau do Sul : um análise das práticas de sustentabilidade adotadas nos meios de hospedagem associados ao movimento preserve pipa 

    Teixeira, Felipe da Silva; http://lattes.cnpq.br/4667896110160171 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-01-31)
    The discussions about sustainability in tourism have been constantly increasing in the last years due to the negative environmental impacts. This concern is related to the exploitation of tourism on natural resources and ...
  • SUSTENTABILIDADE SOCIOECOLÓGICA DIRECIONADA A IMPLEMENTAÇÃO DE HORTA ORGÂNICA NO AMBIENTE EDUCACIONAL 

    Assis, Francidalva (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-04-27)
  • Sustentabilidade socioecológica na visão e prática de docentes do ensino fundamental rumo à aprendizagem baseada em problemas 

    Guedes, Alline Silva do Vale; http://lattes.cnpq.br/5589980115871719 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-09-17)
    Education on socio-ecological sustainability needs to be present in the curriculum and in the teaching practice of basic education in view of the current planetary emergency that we are experiencing. However, it was ...
  • Sustentabilidade socioecológica: aplicabilidade nos anos iniciais da educação básica com a proposta de um manual didático 

    Assis, Francidalva Vieira Alves de; http://lattes.cnpq.br/9940952840269982 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-04-27)
    In recent decades, environmental impacts have increased and brought negative consequences to the planet and society. Some strategies to combat these impacts are being analyzed and implemented worldwide. An example is the ...
  • Tecnologia social na educação profissional e tecnológica : perspectivas da formação do curso técnico integrado em informática do IFRN - Campus Mossoró 

    Oliveira, João Paulo de; 0000-0002-6582-8402; http://lattes.cnpq.br/3111836146169990 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-07-08)
    The social function of educational institutions has been historically restricted to produce labor force in order to supply the job market and keep the social policy of ruling classes. This logic has found broad space at ...
  • Tecnologias da informação e comunicação nas práticas docentes no PROEJA do Centro Estadual de Educação profissional Senador Jessé Pinto Freire (CENEP): limites e possibilidades para formação humana integral 

    Mororó, Dediane Cristina de Sá; http://lattes.cnpq.br/3510441244713432 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-23)
    The present study aims to analyze the forms of appropriation and use of ICT (Information and Communication Technology) in the context of the teaching practices of the National Program of Professional Education integrated ...