Itens para a visualização no momento 175-194 of 215

  • Quando engenheiros tornam-se professores: trajetórias formativas de docentes do curso de Engenharia Elétrica (IFPB/João Pessoa) 

    Silva, Silvia Helena dos SAntos Costa; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4394590J9 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2015-07-16)
    The creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs) in 2008 and its expansion, resulted in the hiring of a large quantity of graduates with degrees in Engineering, among others, to teach in ...
  • Racionalidades e ambiguidades da organização Instituto Federal: o caso do Rio Grande do Norte. 

    Fernandes, Francisco das Chagas de Mariz; Fernandes, Francisco C. M.; http://lattes.cnpq.br/7484296235287164 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NortePortugalNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2016-02-29)
    This thesis approaches and enhances the understanding of the dynamics of the administration of the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) as part of the Brazilian education system, in the light of the theory of ...
  • Reciclagem de resíduos de plástico reforçado com fibras de vidro na indústria de piscinas 

    Barros, Liana (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2019-10-30)
    Recycling of composite materials has been a challenge today considering the choice of the type of recycling employed for this material category, since due to the matrix composition and reinforcement there is a need for ...
  • Recomendações para um sistema de sinalização tátil a partir de abordagens ergonômicas e da percepção do deficiente visual para o campus Parnamirim do IFRN 

    Assis, Michelle; http://lattes.cnpq.br/8646643751710976 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilParnamirimOutroMestrado profissional em designOutroIFRN, 2015-08-26)
    This study reports recommendations for a tactile and graphic wayfinding system aiming to offer more orientability and mobility for visually impaired people (blindness and low vision) at Instituto Federal de Educação, Ciência ...
  • Recuperação de área degradada com o cultivo da palma forrageira (Opuntia stricta Haw) adubada com biossólido 

    Saraiva, Sylbênia Alves Machado; http://lattes.cnpq.br/5528191753612629 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-09-15)
    The soil degradation scenario is worrisome in Brazil and in the world, due to the improper use of soil, such as: deforestation, monoculture, pasture, use of pesticides and absorption of nutrients by fallow or without mineral ...
  • A Rede e-Tec Brasil e a formação para o trabalho: entre a necessidade e a utopia 

    Diógenes, Maria Helena Bezerra da Cunha Maria Helena Bezerra da Cunha; https://orcid.org/0000-0003-3282-1498; https://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.do;jsessionid=FA45D533D1E58D55A9040BE1FA0A1B72.buscatextual_0 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2022-03-29)
    ABSTRACT The e-Tec Brasil Network is part of the country's educational policy framework in the 21st century, focusing on training for work. In this study, we approach this policy, having as research object its creation ...
  • Rede recicla Seridó : aspectos socioprodutivos, desafios e oportunidades para comercialização 

    Oliveira, Paula Salmana Medeiros; http://lattes.cnpq.br/3089971354477337 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2023-11-07)
    The social inclusion of waste pickers in the management of solid waste is part of the National Solid Waste Policy, however, the challenge for the public administration to implement actions that enable the return of waste ...
  • A representação de tecnologia na educação profissional do IFRN: uma análise das práticas pedagógicas dos professores do ensino médio integrado 

    Brandão, Pollyanna de Araújo Ferreira (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-05-23)
    This research aims to investigate the representation of IFRN teachers in relation to technology by analyzing the reports of pedagogical practices developed in Integrated High School (IHS). The EMI is a teaching model ...
  • Resíduos de construção civil gerados em Mossoró-RN: alternativas para uma gestão sustentável 

    Ferreira Neto, Antonio; http://lattes.cnpq.br/4823794716178948 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2022-02-25)
    Civil construction is an important segment of the Brazilian industry and contributes significantly to the economic development of the country, however, it is one of the sectors that has the highest consumption of natural ...
  • Resíduos de equipamentos e suprimentos de informática em uma instituição de ensino: proposta de manual de gerenciamento 

    Oliveira, Renata dos Santos de; http://lattes.cnpq.br/7422757770745811 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2024-05-19)
    A considerable volume of solid waste is generated daily in large educational institutions and waste from electrical and electronic equipment (WEEE) is present and has characteristics that impact health and the environment ...
  • A reunião pedagógica como espaço/tempo de formação continuada de professores do IFRN- Campus Nova Cruz (2014 – 2016). 

    Silva, Rafael; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8318501T5 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2018-03-27)
    This dissertation aims at the Pedagogical Weekly Meetings at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), more precisely the ones held at the Campus Nova Cruz. It is one of ...
  • Revelações e contradições entre concepção e gestão do currículo em um curso técnico no IFRN, na modalidade de Educação de Jovens e Adultos 

    Martins, Francy; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139899H9 (Universidade Federal do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroUFRN, 2014-07-30)
    This dissertation reports the results of a research which has aimed to analyze the senses attributed to the curriculum by the students of the Technical Course of Computation Maintenance and ...
  • Rios Urbanos: para preservar é preciso conhecer 

    Xavier, Sylvia Kaline do Vale; Freitas, Rômulo Magno Oliveira de; Freitas, Narjara Walessa Nogueira (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2023-01-31)
  • Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no ensino médio integrado 

    Morais, João Kaio Cavalcante de; http://lattes.cnpq.br/7422440536702479 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-07-24)
    The present study is part of the knowledge production about teachers training for Educação Profissional (EP) (Vocational School) and more specifically for Ensino Médio Integrado (EMI) (Integrated High School). We aim, in ...
  • Saberes docentes para o ensino de ciências da natureza e suas tecnologias na educação profissional técnica de nível médio na perspectiva da epistemologia da práxis 

    MORAES, João Kaio Cavalcante de; 081.737.514-71; http://lattes.cnpq.br/7422440536702479 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2022-07-23)
    This research aims to analyze the necessary teaching knowledge for teaching nature science and its technologies for Technical Professional Education in High School (TPEHS), developed in the integrated form of High School ...
  • Segurança alimentar: avaliação do conteúdo de metais pesados presentes nos principais produtos aquícolas produzidos no Rio Grande do Norte 

    Silva, José Custodio da; http://lattes.cnpq.br/4815704792030543 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2021-08-18)
    Heavy metals are a current theme, because depending on their concentrations, these elements can present toxic properties, when in contact with aquaculture organisms they incorporate by bioconcentration or biomagnification ...
  • Síntese de carbono ativado a partir do uso de resíduo gerado em estação de tratamento de esgotos domésticos 

    Santiago, Marcelo Santos; http://lattes.cnpq.br/3308876143093960 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-08-21)
    Environmental pollution is a phenomenon that arose before the expansion and growth of the world population. Currently, there is a great concern about the pollution of natural resources. This contamination has increased ...
  • Sob a battuta da mestra : a professora Lourdes Guilherme e o ensino da música na escola industrial de natal (1945-1968) 

    COSTA, GILMARA CATARINE DANTAS; https://orcid.org/0000-0002-0988-3896; http://lattes.cnpq.br/9093487824711788 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-06-15)
    This dissertation analyzes the educational practice of teacher Maria de Lourdes Filgueira Guilherme, with emphasis on her participation as a music teacher at the Industrial School of Natal, in Rio Grande do Norte, between ...
  • Spectrum: desenvolvimento de uma plataforma self-lerning para ensino experimental de física no ensino médio 

    Pereira, Ludnilson Antônio de Jesus; http://lattes.cnpq.br/5714679399807241 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Ensino de FísicaMestrado Profissional em Ensino de FísicaIFRN, 2017-12-15)
    Learning gains in Physics have been reported from the insertion of mobile mobile devices, especially tablet-PCs and smartphones, in conjunction with new teaching proposals. The self-learning, with appropriate pedagogical ...
  • Sustentabilidade corporativa: definição de indicadores para o setor energético e avaliação de distribuidoras de energia elétrica no Brasil 

    Pereira Neto, Fausto; http://lattes.cnpq.br/3565062877450077 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2017-07-14)
    The theme of sustainable development is recent and has been disseminated in various sectors of the economy, involving the need to adopt sustainable practices through the use of systems of indicators of corporate sustainability ...