Navegação Licenciatura em Física por título
Itens para a visualização no momento 6-25 of 31
-
Aprendizagem baseada em problemas: uma adaptação metodológica voltado para circuitos elétricos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)In our daily lives, we are surrounded by various types of electrical circuits in our homes, schools, work, etc., but their identification and understanding is not easy for any citizen. This becomes a problem when it is ... -
Uma competição em física para o ensino médio: carrinhos pilotáveis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-03-31)High school is the level of education where the student is faced with the discipline of physics in a specific way for the first time. The fact of explaining phenomena and using, many times, only calculations and theories ... -
Construção da identidade dos licenciandos de física do IFRN/ Campus Caicó
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-10)The Teaching Identity is the way of being and of being in the profession, something own and exclusive of the teacher. It is the form how he sees the world and sees itself acting in the teaching, his conceptions, and the ... -
A construção e a utilização de um jogo didático como instrumento facilitador/motivador no ensino-aprendizagem da física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-20) -
O ensino das leis de Kepler com o uso do simulador planetary orbit
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This monograph has as its theme the Kepler Laws that are fundamental for the understanding of the movements of the planets, of the natural and artificial satellites and of any body that orbits another under the influence ... -
O ensino de ciências na educação de jovens e adultos na escola municipal professora Elita Barbosa da Fonseca – Tangará/RN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-02-21)In this monograph at the end of the undergraduate course in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz, we developed a thematic around the teaching of ... -
O ensino de física através do uso de instrumentos musicais como ferramenta didática: um estudo sobre as qualidades fisiológicas do som
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-11) -
O ensino de física e o aluno com TDAH: caminhos didáticos e inclusivos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2022-05-20) -
O ensino de física na perspectiva inclusiva e o espectro autista: possibilidades didáticas no ensino médio
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-22)This work aims to show the need for adapted classes, reinforce the importance of teacher training, reflect on the role of the school and the importance of the physics teacher for the insertion of the autistic student in ... -
Um estudo sobre eclipses para o ensino de física no ensino médio: um diálogo entre o conceitual e o uso das tecnologias
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2016-12-22)This is a monograph for the conclusion of the course in Physics degree from the Institute of Education, Science and Technology of do Rio Grande do Norte, Campus Santa Cruz. The ... -
A evolução sócio-histórico-cultural e a potencialidade didático-pedagógica do violão para o ensino de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-12)This study is a result of a research about the socio-historical-cultural evolution and the didactic-pedagogical potential of the guitar in order to teaching Physics, with the view to group, in general, elements that can ... -
O experimento como meio facilitador na aprendizagem da física moderna no ensino médio, com materiais acessíveis
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-03-06)This work shows how it is possible to develop, with high school students, experiments that involve the foundations of Modern and Contemporary Physics, using accessible and easily acquired materials, focused on the Brazilian ... -
Formação de professores no ensino de astronomia: um estudo de caso na rede básica de ensino de São José do Seridó/Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2019-12-18)This study is an investigation concerning the teaching of astronomy in the education of pedagogy teachers, who worked in the early years of elementary school at Raul de Medeiros Dantas Municipal School, in São José do ... -
A gravidade newtoniana e einsteiniana não é só uma dicotomia conceitual
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-08-12)One of nature's most notorious and simple observations is that if you hold a stone on your hand and drop it, the stone falls. Why does it happen? The answer is: - Gravity. It was Isaac Newton (1643-1727), one of the most ... -
Investigação da utilização de textos didáticos e videoaulas no ensino de física durante o período de ensino remoto
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCaicóIFRN, 2021-04-20) -
O (não) ensino de radiações ionizantes : concepções sobre o uso, geração e proteção radiológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2016-08-18)In this paper, mandatory requirement to complete the Degree in Physics IFRN, Campus Natal Central, bring a discussion of the importance of updating the high school science curriculum, in terms of modern and contemporary ... -
O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a produção da calculadora solar de baixo custo para uso em atividades experimentais nas aulas de física
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2017-12-14)This work of course completion proposes the use of low cost material (solar calculator), as methodology teaching the content of Modern Physics, more specifically ... -
Proposta de atividade de verificação de aprendizagem sobre associação de lâmpadas com uso do simulador PhET.
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilSanta CruzIFRN, 2019-12-12)This paper aims to verify students' learning regarding the content of lamp associations using the PhET simulator as a didactic resource and the application of an activity script, aimed at high school students in general. ... -
Proposta de ensino sobre óptica geométrica: usando quadros táteis para cegos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-08-25)The teaching proposal is aimed at high school physics teachers who have blind students in their classes. The goal is to propose a didactic sequence that will serve as a basis for the teacher to systematize the contents ... -
Proposta de unidade didática para o ensino de indução eletromagnética com ênfase no funcionamento da bobina de Tesla
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralIFRN, 2022-09-02)The teaching of Physics is involved in a daily and technological applicability, in a way that presents itself to facilitate the teaching-learning process. In this scenario, the use of experiments associated with the ...