| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Teses e Dissertações
  • Teses e dissertações defendidas no IFRN
  • Mestrado Profissional em Ensino de Física
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Teses e Dissertações
  • Teses e dissertações defendidas no IFRN
  • Mestrado Profissional em Ensino de Física
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Proposta de um modelo didático para estudar as fases da lua e os eclipses

Thumbnail
Visualizar/Abrir
2016 DISSERTAÇÃO DE JAELSON BARBOSA versão final.pdf (10.63Mb)
Data
2016-03-23
Autor
Barbosa, Jaelson
http://lattes.cnpq.br/5446014599570564
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
In the study of the moon phases and eclipses there are research papers showing the existence of conceptual errors in the cognitive structure of high school students, as well as among teachers, taking them to alternative conceptions about the explanations of these phenomena. A large number of these alternativeconceptions are originated from everyday experience and they are pervaded with common language, with few deep thinking and critical procedures. This study aims to diagnose the alternative conceptions and provoke in students the cognitive conflict about the phenomena of formation of the moon phases and eclipses through our educational product. The usage of a didactic model that represents the Earth-Moon-Sun system is a powerful tool in the transposition of the knowledge to teach to the knowledge taught. Our theoretical framework is based on the interactionist and constructivist theory of Jean Piaget (equilibration theory) and in the didactic transposition of knowledge. The efficiency of our educational product, in relation to learning in the classroom, was assessed through a questionnaire (post-test). The results showed, through graphs, the advance in the cognitive structure of the students who participated in the research.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/803
Coleções
  • Mestrado Profissional em Ensino de Física
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015