| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Física
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Trabalhos acadêmicos e técnicos
  • Defendidos no IFRN
  • Trabalho de conclusão de curso de graduação
  • Licenciatura em Física
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Análise experimental de sistemas de polias fixas e móveis no ensino de física

Thumbnail
Visualizar/Abrir
Análise-experimental-de-sistemas_monografia_2025 .pdf (858.6Kb)
Data
2025-05-12
Autor
Medeiros, Sali Elias
http://lattes.cnpq.br/7820159128118038
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This work presents an experimental proposal using fixed and movable pulley systems to analyze the relationship between force and mechanical configuration in equilibrium situations. The main objective was to investigate the physical principles involved in these systems, focusing on statics and the distribution of force in different pulley arrangements. Three setups with movable pulleys and three with fixed pulleys were built and tested using accessible and low-cost materials such as wooden boards, cables, pulleys, and a calibrated digital scale. The methodology included bibliographic research and experimental practice guided by quantitative analysis. The collected data were recorded in tables and graphs, showing consistency with the theoretical prediction of mechanical advantage in systems with movable pulleys. The results confirmed the progressive reduction in the required force as the number of movable pulleys increased, as well as the constancy of force in systems with fixed pulleys. The proposal proved to be viable for application in Physics teaching, contributing to teacher training by articulating theory and practice, and offering an investigative approach to the teaching of mechanics.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2893
Coleções
  • Licenciatura em Física
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015