Ensino: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-7 of 7
-
Práticas pedagógicas intencionais no ensino de matemática: análise crítica, pedagógica e tecnológica do LAVIMAT no ensino de matemática
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-03-10)Teaching is inherently connected to understanding a variety of learning strategies that guide the construction of pedagogical practices to achieve learning objectives (Camargo & Daros, 2021). In this context, this research, ... -
O bibliotecário escolar como mediador da informação em tempos de transformação digital: um estudo exploratório
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-15)This study analyzes the role of the school librarian as an information mediator in high school in the face of transformations driven by digital technologies. The research, of an exploratory nature and based on a literature ... -
Os benefícios da música para o desenvolvimento da criança com Transtorno de Défict de Atenção com Hiperatividade (TDAH)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-13)This study aimed to analyze the benefits of music for the development of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), focusing on the cognitive, motor, emotional, and social dimensions. The research is ... -
Contextos investigativos na educação infantil como prática pedagógica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-03-11)The object of this article is to study the use of investigative contexts as pedagogical strategies designed to stimulate children's protagonism through active learning and exploration as an enabler of the investigative ... -
Oficina de sabão ecológico: estratégia didática para o ensino de química e biologia na modalidade PROEJA
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-11)This study aims to present teaching strategies for Chemistry and Biology teachers, with an emphasis on the Integrated Youth and Adult Education and Vocational Education (PROEJA) program. The methodological approach adopted ... -
A transposição das técnicas da abordagem cognitiva-comportamental para o processo ensino/aprendizagem em sala de aula
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025-08-08)This paper presents the transposition of techniques from the Cognitive-Behavioral Approach, grounded in the theoretical contributions of Aaron Beck and Judith Beck, to the teacher/learner relationship within classroom ... -
A psicogênese da língua escrita e a política nacional de alfabetização: um olhar crítico sobre as abordagens do processo de alfabetização
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal-Zona NorteIFRN, 2025)This article analyzes the relationship between the Psychogenesis of Written Language and the National Literacy Policy (PNA), discussing their conceptual, methodological, and pedagogical implications in the literacy process. ...






