| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Teses e Dissertações
  • Teses e dissertações defendidas no IFRN
  • Mestrado Acadêmico em Educação Profissional
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Teses e Dissertações
  • Teses e dissertações defendidas no IFRN
  • Mestrado Acadêmico em Educação Profissional
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

“ Nesse tempo falava-se muito de música “ : práticas pedagógicas do Instituto de Música do Rio Grande do Norte (1933-1961) em três movimentos

Thumbnail
Visualizar/Abrir
Alanderson Maxson Ferreira do Nascimento (1).pdf (2.497Mb)
Data
2021-04-30
Autor
Nascimento, Alanderson Maxson Ferreira do
https://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/PKG_MENU.menu?f_cod=80112F079140F4B5415061E43C2F5C2D
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This work deals with professional education in the area of music in the state of Rio Grande do Norte in Brazil in the period between 1933 to 1961. It emphasizes the Music Institute of Rio Grande do Norte in Brazil, a specialized music education institute, formalized through Decree no. 425 of January 31, 1933. The research aimed to analyze the institution´s Pedagogical Practices in professional music training. Thus, it considers the historical and conceptual foundations of Pedagogical Practices in Professional Music Education in Brazil. The aim is to understand the institutionalization of this establishment and the aspects related to its functioning, teacher training and the teaching syllabus. As for the methodology used it is of qualitative and exploratory nature, with the use of bibliographic, documental and empirical strategies. As for documental analysis, the work considered documents in printed fonts such as newspapers and magazines that were distributed either locally or nationally during the period. Thus, the research considers Foucault (2008), Certeau (1982), Albuquerque Júnior (2019), Barros (2019), and Ciavatta (2009) were considered. Results show that the institute carried out a Pedagogical Practices based on the musical teaching models applied by the European music conservatories, an education based on the learning of the written musical language and high instrumental performance. In addition to this, it is possible to conclude that, at the time, music education in this institution was exclusively erudite and aimed towards Natal´s upper middle-class citizens at that time, at modernized time and in this perspective, it valued music of European tradition much more than Brazilian music of popular tradition. Finally, it was seen that despite a Pedagogical Practice that demanded high level of development and instrumental performance on behalf of students, the institute was considered a locus that prepared them to meet social demands such as public or family presentations indicating the cultural value of musical training for young people in society, rather than properly preparing them to be a future music professional.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2128
Coleções
  • Mestrado Acadêmico em Educação Profissional

Itens relacionados

Apresentado os itens relacionados pelo título, autor e assunto.

  • Miniatura

    Programa mais educação: concepções e a construção de saberes dos licenciados em música na cidade de Natal/RN 

    Alves, Gislene de Araújo (Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2015-12-20)
  • Miniatura

    A arte da felicidade: duas músicas e uma representação cultural 

    Batalha, Erika Oliveira Maia; http://lattes.cnpq.br/8328757235006732 (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - Cidade AltaIFRN, 2013)
  • Miniatura

    Docência no ensino superior: dilemas e perspectivas na formação de professores de música 

    Fernandes, Everson Ferreira; Alves, Gislene de Araújo; Fagundes, Flávia Maiara (Insitituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilCeará-MirimIFRN, 2015-12-20)
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015