| português (Brasil)English | A-AA+
    • português (Brasil)
    • English
  • Enviar Arquivo
  • Portal IFRN
  • Navegar  
    • Comunidades e Coleções
    • Por data do documento
    • Autores
    • Títulos
    • Assuntos
  • Sobre
  • Ajuda  
    • Em Construção
  • Entrar
Ver item 
  •   Página inicial
  • Teses e Dissertações
  • Teses e dissertações defendidas no IFRN
  • Mestrado Acadêmico em Educação Profissional
  • Ver item
  •   Página inicial
  • Teses e Dissertações
  • Teses e dissertações defendidas no IFRN
  • Mestrado Acadêmico em Educação Profissional
  • Ver item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navegar

Todo o repositórioComunidades e ColeçõesPor data do documentoAutoresTítulosAssuntosEsta coleçãoPor data do documentoAutoresTítulosAssuntos

Minha conta

Entrar

Avaliação de implementação do curso de graduação tecnológica em gestão de coopertivas – UFRN/PRONERA

Thumbnail
Visualizar/Abrir
Dissertação de mestrado. (3.984Mb)
Data
2016-08-12
Autor
Arruda, Eloisa Varela Cardoso de
http://lattes.cnpq.br/0235267771601117
Metadado
Mostrar registro completo
Resumo
This research aimed to evaluate the process of implementation of the Cooperative Manegment Technological Graduation Course offered by the Federal Institute of Colonization and Agrarian Reform (INCRA) and the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). This dissertation focuses on the adoption of the principles that guide the National Program for Education and Agrarian Reform (PRONERA), as well as the political, social and economic growth of the Federal Settlement Projects (PAS) and rural communities that benefit from the National Program of Land Funding, located in the cities of Pureza and Jandaíra, respectively. We proceeded with bibliographical review, giving special attention to Poulantzas (1980), Höfling (2001), Souza (2006), Frey (2000) Belloni; Magalhães and Souza (2009), Azevedo (2010) Caldart (2004; 2010), Molina and Jesus (2004); Andrade and Di Pierro (2004; 2010) and Munarim (2011). Then there was the documental analysis of the main documents that guide the Program, aoong with the semi-structured interviews of subjects involved with the Cooperative Management Course. Analysis show the PRONERA principles were effectively adopted, except for the principles of Inclusion, Participation and Partnership, which were only partially carried out due to difficulties in mobilizing social actors and fulfill the demands of agrarian social movements. Results point out that the course implementation observes not only the PRONERA principles but also the ones related to agrarian vocational education policies and the wholesome humane development.
URI
http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1185
Coleções
  • Mestrado Acadêmico em Educação Profissional
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015 
 
Entre em contato | Deixe sua opinião
Instituto Federal do Rio Grande do Norte Copyright © 2015