Navegação Teses e dissertações defendidas no IFRN por assunto "Educação"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 21
-
Avaliação da pegada hídrica do Campus Natal-Central do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisMestrado Profissional em Uso Sustentável dos Recursos NaturaisIFRN, 2023-12-18)The scarcity and pollution of fresh water in the world are recognized as topics of great relevance in literature, given the significant resulting impacts on humanity. For this reason, “footprint” indicators have emerged ... -
Avaliação do Programa Nacional de Alimentação Escolar na educação profissional: triangulando indicadores no IFRN e no IFSULDEMINAS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-29)The National School Meal Program is considered the main food program in Brazil and it is a public policy recognized as one of the most relevant and long lasting. Due to its recent implementation in the Federal Network of ... -
Colcha de retalhos : formação de professores no curso de especialização em educação profissional, na modalidade a distância, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2023-12-19)The research in question analyzes the complex fabric that comprises the teacher education process within the Specialization in Professional Education, in the distance education modality, offered by the Instituto Federal ... -
Educação a Distância e Educação Profissional: um olhar sobre o curso técnico de Segurança do Trabalho
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2019-04-21)The present study focused on the Professional Education, taking as reference the technical course of work safety in the distance modality.The objective is to analyze the perceptions of the Technicians in Work Safety trained ... -
Ensino técnico profissionalizante no ensino técnico profissionalizante no centro de ensino de 2° grau professor Anísio Teixeira: uma análise histórica das práticas pedagógicas (1974 A 1985)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-04-10)This dissertation deals with a historical analysis of the pedagogical practices of the Secondary Education Center Professor Anísio Teixeira, with a temporal cut in the years 1974-1985. Its specific objectives are to ... -
Entrando na matrix: o uso das TDIC no processo de ensino remoto emergencial em tempos de pandemia
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-12-14)The general purpose of this master's thesis is to investigate teacher training for the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the impact of Emergency Remote Teaching (ERT) on their work ... -
A formação de professores para a educação profissional: investigando as práticas docentes no curso de Licenciatura em Química no IFRN campus Ipanguaçu
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-08-31)The teachers’ training for professional education (EP) is a field that presents discontinuity in front of the policies of teacher training, being characterized by emergencyand special programs, which make times and spaces ... -
Fundamento filosófico da interdisciplinaridade no componente curricular de história no ensino médio: o sujeito em sua historicidade
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroMestrado Acadêmico em EnsinoOutroIFRN, 2019-05-09)Considering that a) teaching, as a pedagogical activity, is configured as a more complex than the common tradition of linear exposition of the theoretical Sciences; b) that the center of the school process is the subject ... -
As instituições de aprendizagem de ofícios durante o período joanino no Brasil: formação de artistas e artífices no Rio de Janeiro
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2023-08-03)The present research addresses the craft learning institutions created during the Johannine period in Rio de Janeiro, from 1809 to 1819. It aims to investigate these educational institutions for learning crafts in the quest ... -
Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão : a gestão escolar em tempos de parceria público-privada
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-09-14)The present dissertation aims to analyze the conception of school management substantiated in the institutional documents that guide the functioning of IEMA, in the context of a public-private partnership. The research ... -
A leitura do texto literário na formação dos sujeitos da educação profissional: circulação, uso e a formação leitora de alunos do Ensino Médio Integrado do IFRN – Campus Natal Central
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2016-08-26)El estudio muestra lal ectura del texto literario como un elemento importante en la formación integral del hombre y de los diálogos con el campo de la literatura, con los estudiantes de la Escuela Secundaria Integrada ... -
O NAPNE e o acesso, permanência e êxito do discente com surdez, emsua formação profissional no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-12-12)This work mapped the actions of the Support Center for People with Specific Needs (NAPNE) for the access, permanence and success of students with deafness at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN). In order ... -
O NEABI IFRN : amefricanidade e práticas pedagógicas quilombistas para uma formação humana integral na educação profissional e tecnológica
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralOutroOutroIFRN, 2023-06-26) -
“ Nesse tempo falava-se muito de música “ : práticas pedagógicas do Instituto de Música do Rio Grande do Norte (1933-1961) em três movimentos
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2021-04-30)This work deals with professional education in the area of music in the state of Rio Grande do Norte in Brazil in the period between 1933 to 1961. It emphasizes the Music Institute of Rio Grande do Norte in Brazil, a ... -
A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) e o Ensino Médio Integrado no IFRN
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroOutroIFRN, 2017-12-20)The National Olympiads of History of Brazil (NOHB) was created by Universidade Estadual de Campinas / SP (Unicamp) in 2009. It is a set of educational activities that aims to stimulate the knowledge and study of History ... -
Políticas públicas de inclusão de pessoas com deficiência na educação profissional: ações e possibilidades no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-05-18)This research is an analysis of inclusive education policies implemented in Brazil, with emphasis on the processes of inclusion of people with disabilities in the Professional Education at the Federal Network of Professional ... -
Produção de histórias infantis para os anos iniciais do ensino fundamental: um recurso didático numa visão CTS
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilMossoróOutroMestrado Acadêmico em EnsinoOutroIFRN, 2017-12-20)The Science Teaching (ST) has been the object of discussion in several educational areas. In its history has undergone considerable changes, One of them is the insertion in its discussions of the vision Science, Technology, ... -
O Programa Nacional Mulheres Mil no contexto das políticas públicas de educação profissional no Brasil
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2017-02-20)The Women´s National Program “Mulheres Mil” is analyzed in the context of the national public policies of Professional Education and it was verified which advances and challenges were accomplished, ... -
Sob a battuta da mestra : a professora Lourdes Guilherme e o ensino da música na escola industrial de natal (1945-1968)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2023-06-15)This dissertation analyzes the educational practice of teacher Maria de Lourdes Filgueira Guilherme, with emphasis on her participation as a music teacher at the Industrial School of Natal, in Rio Grande do Norte, between ... -
O trabalho como princípio educativo no Programa de Apoio Institucional à extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (2012-2018)
(Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do NorteBrasilNatal - CentralMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalMestrado Acadêmico em Educação ProfissionalIFRN, 2020-02-20)This dissertation aims to analyze if there exist or if there does not exist the work as an educational principle in the extension projects of the Institutional Support Program to the Extension of the Federal Institute of ...